Sárkányszelidítés - avagy őszintén az érzelmekről - 1. vallomás

Azt ígértem, hogy a legfőbb mozgatórugóimmal, 10 szükséglettel fogok kezdeni, de ahogy nekiláttam, rájöttem, hogy ha anélkül teszem ezt, hogy az érzelmek jelentőségéről írnék, akkor talán pont az érthetőség és az egyértelműség kárára belecsapnék a lecsóba. Márpedig mind az érthetőség, mind az egyértelműség különösen fontos nekem. Ezért úgy döntöttem, hogy ezt a bejegyzést az érzelmeknek szentelem, és megkísérlem visszaemelni őket az őket megillető helyre, mert nem mellékesek!

MIÉRT FONTOSAK AZ ÉRZELMEK?

Coachként is kiemelt figyelemmel vagyok a bennem és a beszélgetőpartnereimben megjelenő érzésekre és szükségletekre. Ezt a figyelmi szintet igyekszem mindig magasan tartani, de természetesen én is vagyok fáradt, kimerült, vagy megérintett, amikor inkább befelé húznak a gondolataim, vagy ideges, amikor jó sakálként kiabálok. Azaz le is rántom magamról az első leplet (amit esetleg a coach cím rámaggat): nem vagyok jó kislány. Már. Sóhaj (megkönnyebbülés).

Tele vagyok érzelemmel, és az érzelmek sokszor félelmetes természeti jelenségnek tűnnek. Elsöprő erővel bírnak. De vajon hozzáférhetünk-e a mögöttes tartalomhoz?



Mielőtt kíváncsi kukkolóként rögtön rátérnénk az érzelmekre, szeretnék megosztani veletek egy bensőséges felismerést. Jó gyereknek nevelt emberként hosszú évekig frusztrált voltam a bennem dúló viharoktól, és azt kerestem, hogy milyen baj van velem, mi velem a probléma, és hogyan vagyok szerelhető. Aztán lassan, sokéves önismereti munkám hatására megértettem, hogy ezek az érzelmek vannak. És mindig van apropó. Ez azt is jelenti, hogy elvitathatatlanok és megkérdőjelezhetetlenek. Okom van érezni őket. Megkönnyebbülés ezt tudni. Elkezdtem amolyan elnézéssel, megbocsájtással lenni feléjük, néha már tudtam rájuk útszéljelző oszlopként is tekinteni, amin - ha jó szögből érkezik a fény, visszatükröződik: jelez. Mégis ott motoszkált a kérdés, hogy hogy lebeghetnék én az intenzív hullámlovaglás helyett egy örök harmóniában. Patetikus igaz?

Azt hiszem, a gyerekkoromban kapott sok ítélet (arról, hogy hisztis, akaratos, türelmetlen, hangos, stb. vagyok) önváddá, bűntudattá érett bennem. Tehát a szerelésről nem mondtam le. Persze hál'Istennek, mert így jutottam el az első erőszakmentes kommunikáció órámra körülbelül huszonöt évesen. (Jaja, van remény! 😉) Ezeken az alkalmakon engedélyt kaptam érezni. Sőt érdeklődést is tapasztaltam aziránt, hogy az egyes érzések miért is születtek meg. És sokat, rengeteget gyakoroltam, mire bensővé vált: az engedély és a kutatás is. Most, hogy magunk között vagyunk, így tudom leírni nektek az erőszakmentes kommunikáció mechanizmusát: számomra utat, avagy ablakot nyit az érzelmek felé, ahelyett hogy eltaszítanám, megbélyegezném őket. És igen, ez egy kulcs, ahogy hozzáférhetek az érzések mögötti tartalomhoz. Szerencsére ma már nem a hullámok tetejéről próbálom az érzéseimet meglovagolni, hanem a világítótoronyba költöztem és onnan figyelem a változást magamban. Tudom, hogy ami jön, az megy is. Tudom, hogy ami jön, az messziről jön, és másra is hat majd. És tudom, hogy ott a Föld, ami végső soron megtart. Szeretek innen szemlélődni.


AZ ÉRZELMI AGY

Amikor megtanultam, hogy minden cselekvés mögött van egy érzelem, akkor nemcsak a szívembe, hanem az eszköztáramba is belopta magát az érzelmekkel való bánásmód, legyen az EMK vagy érzelmi intelligencia coaching. Merthogy megtanultam, hogy minden érzelem mögött van egy fizikai érzet: ez a kettő evolúciósan szorosan összekapcsolódik – pusztán az agy felépítése miatt: a gerincvelő vagy hüllőagy (ösztönközpont), a limbikus agy (az érzelemközpont) és a neokortex (gondolkodó agy) ebben a sorrendben alakult ki, ami annyit tesz, hogy a régebbi agyterületek működése rutinosabb, automatikusabb, sokkal régebben vannak használatban. Az érzelmek súlyát pedig tekintélyesen aláhúzza, hogy a limbikus agy 10 milliószor aktívabb mint a később kialakult gondolkodó agy, sőt autópályaméretű pályán küld információkat gondolkodó agyunknak, míg visszafelé csak egy ösvény fut a gondolkodó agyból az érzelemközpontba.  Elképesztő, nem? Emlékszel, azt írtam fentebb: elvitathatatlanok és megkérdőjelezhetetlenek az érzéseim. Hát ezért. Ősi kútból (vagy kútfőről 😁) fakadnak.

Azaz NEM vagyok annak a híve, hogy tegyük félre az érzelmeket! Sőt, aki ilyet kér, vagy azt állítja, hogy érzelmek nélkül is lehet dolgozni, azt kéri valójában, hogy a legalapvetőbb mozgatóerőimet ignoráljam. De hiába teszek úgy, mintha nem léteznének, valahol elnyomva háborogni fognak.

SÁRKÁNYSZELIDÍTÉS

Annak azonban a híve vagyok, hogy tanuljuk meg szabályozni, igába fogni az érzelmeinket. Egy jó szakácsnő képe van előttem, aki az edényről néha-néha leemeli a fedőt, nem hagyja, hogy táncoljon a gőztől, és azt sem, hogy kifusson az étel. Ezzel az érzelmi fókusszal figyelmesebb tudok lenni a kapcsolataimban, a nehéz helyzetekben is anélkül, hogy elnyomnám az érzéseimet, pusztán csak késleltetve és megérlelve megjelenési módjukat. A kedves Weöres Sándor ezt így írja le:
"Legtöbb ember, ha véletlenül megpillantja saját mélységének valamely szörnyetegét, irtózattal visszalöki a homályba; ezentúl a szörny még-nyugtalanabb és lassanként megrepeszti a falat. Ha meglátod egyik-másik szörnyedet, ne irtózz és ne ijedj és ne hazudj önmagadnak, inkább örülj, hogy felismerted; gondozd, mert könnyen szelidül és derék háziállat lesz belőle."




A sárkányoknál járva talán különösebb magyarázat nélkül érthetővé válik az is, hogy hogy keveredik az érzelmek kezelésébe és a kommunikációba az erőszak. Rosenberg következő szavai teszik számomra érzékletessé az EMK erőszakmentességének lényegét: “Két dolog különbözteti meg igazán az erőszakmentes és az erőszakos cselekvést. Először is, az erőszakmentes szemléletben nincsen ellenség. Nem kell ellenséget láss. A gondolkodásod tisztán saját szükségleteid védelmére fókuszál. Másodszor pedig a szándékod nem az, hogy a másik félnek szenvedést okozz.

Hát ezzel folytatom legközelebb: saját szükségleteimmel.

Az EMK-ról bővebben, példákkal szemléltetve itt írok: Belső Hajtóerők BLOG: Ez is mentes - erőszakmentes kommunikáció (EMK).

KÍVÁNCSI VAGYOK...

...hogy elolvasva ezt a bejegyzést, mi van most benned: változott-e benned valami az érzelmekkel kapcsolatban? Te hogy vagy a sárkányokkal? Neked mit üzennek?

Ha kedvet kaptál a sárkányszelidítéshez, jelentkezz be hozzám coachingra
Itt kérd a 60 perces ingyenes próbaalkalmat! Arra biztosan számíthatsz, hogy a coaching során nem tekintek közönyesen az érzelmeidre, sőt a neked komfortos módon előkerülnek, kimondhatóvá és így támasszá válnak.

A következő 9 bejegyzést az érzéseim mozgatórugóinak, jelen életszakaszomban legfontosabb értékeknek szentelem. Kísérj el, és tanulj magadról!

Ha nem szeretnél lemaradni, iratkozz fel. Ezt kétféleképpen teheted meg:
1. a Belső Hajtóerők hírlevélre feliratkozva havonta egyszer értesülhetsz a friss blogbejegyzésekről, sőt a hírlevél-olvasók még különleges jelenlét-gyakorlatokat is kapnak tőlem, mert A jelenlét élménye teljesebbé tesz.
2. ezen a felületen fentebb is feliratkozhatsz, így keddenként egyenesen a postaládádba érkeznek a bejegyzések, de nem kapsz sem hírlevelet, sem jelenlét-gyakorlatokat.

Tarts velem! Tégy magadért!



Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Mozgástér a karanténban 2. - 29. vallomás

Anyaságom anyám szemében - 34. vallomás

Vállalkozónak lenni - A KEZDETEK – 48. vallomás